Zondag 29-9 - onderweg naar Jasper

1 oktober 2019 - Jasper, Canada

Nu wel op tijd vertrokken. Vanaf Banff naar Lake Louise gereden, eenmaal op de Icefield Parkway zijn we op vele plekken gestopt. De eerste stop was bij Hector Lake, een klein meertje. Vervolgens Bow Lake, Mistaya Canyon en het Icefield Centre. De gletsjer hebben we van afstand gezien, 100 CAD (is ongeveer 70 euro) voor n kort bustochtje tot de voet van de gletsjer vonden we erg overdreven. Via de Sunwapta Falls, de Athabasca Falls en daarna de highway 93a, kwamen we bij onze camping, net voor Jasper. Ook deze camping heeft geen Wi-Fi. Omdat het inmiddels tegen 19u was, besloten we deze avond uiteten te gaan. In de reisgids werd Cassio's restaurant aanbevolen, deze zat al vol. We kwamen uiteindelijk bij Syrahs of Jasper uit. Dit leek wel n sterrenrestaurant; we kregen 2 amuses en na t voorgerecht n soort spoon (Frank: zo heet dat toch? Soort sinaasappelijs in n borrelglaasje om je smaak te neutraliseren) Vannacht wordt t ongeveer -8....

20190929_17562520190929_170827

Maandag 30-9, omgeving Jasper

Vanmorgen eerst naar Whistler Mountain, met de Jasper Skytram naar 2265m hoogte. Gelukkig was de lucht helder en hadden we, vanuit de sneeuw, mooie uitzichten. Het voelde er veel minder koud aan dan de -3 graden die het 'boven' was. Zelfs nog berggeiten gezien! Na de lunch door naar Maligne Canyon, Medicine Lake (een groot, langgerekt meer) en Maligne Lake (ook heel groot). Op de terugweg nog elanden gezien, van heeeeel dichtbij. Eerst n vrouwtje (of n jong kalf) dat op de weg liep en aan auto's en campers snuffelde, een stukje verder n mannetje, met n groot gewei, deze liep in de greppel vlak naast de weg. Aangezien iedereen dat uitgebreid gaat fotograferen, staat het verkeer beide kanten op snel vast. Op de terugweg naar de camping nog wat boodschappen gehaald en benzine getankt, zodat we morgen de 350km naar Clearwater kunnen redden.